sobota 25. října 2014

Buď sám sebou!? To je ale BULŠIT.

Mohlo by to vypadat, že si tak trochu odporuji, (na základě článku Jak být 100% úspěšný) ale nebojte. Určitě to tak není. A v běhu psaní vám to určitě osvětlím. Teď bych se ale vrátila k nadpisu. 

BÝT
SÁM
SEBOU

No není to legrační pitomost? To jak vám to každý doporučuje. To jak to hlásá každý psycholog a zmiňuje téměř každý článek, týkající se osobního růstu a štěstí. Nejběžnější, nejtipičtější a nejmodernější rada do života. "Buď prostě sám sebou!" Ale co to je, být sám sebou? 

Co když jsem obscénní příšera? Mám se snad veřejně odhalit a zkompromitovat? Konfrontovat veřejnost se svou obludnou osobností, "nehodnou přijetí" ? Co když nejsem příšera, ale převaha příšer v davu, ve mně příšeru uvidí, co pak? Mám být sama sebou a nechat se pranýřovat davem? 

Nene. Dav nenávidí osobitost. Dav nesnáší odlišnost a cokoli, co vyčnívá. Ten samý dav vám ale bude radit, že máte být sami sebou. Supr že. Nechci vás zklamat, ale musím vám otevřít oči: 

Ani svět, ani dav není na vaše "já" zvědavý. Pro svět i pro dav, je samozřejmě vždycky důležitější jejich vlastní "já" a veřejné mínění. Svět a dav si bude ostražitě hlídat svou masku, a vás bude poňoukat: "Jen buď sama sebou!". 

Životní paradoxy. Mezilidské paradoxy. Snaha najít sám sebe, versus snaha sám sebe ukrýt, nebo "vylepšit". Snaha být sám sebou - versus plnit společenské konvence, a nebýt odmítnut proto, jaký jsem. Takže proto ten titulek.. být sám sebou? To je ale bullshit. Společnost nás tlačí k duševní rozpolcenosti. Taková je pravda. 

Přes to všecko, být tedy, nebo nebýt tím, kým skutečně jsem? Shrňme si to v bodech:

1. Pokud víš kdo jsi a stojí ti to za to.. 
Proč ne. Zkusit to můžeš. Připrav se ale, že zejména pokud si zakládáš na upřímnosti a sravedlivosti, lidi tě opravdu nebudou mít rádi. Ale nezoufej, při trošce štěstí ti snad alespoň jeden opravdový kamarád zbyde. :)

2. Pokud to víš, ale nestojí ti to za to
Víš kdo jsi, ale nebudeš se proto přeci s druhými hádat, (nebo zbytečně rozdmýchávat konflikty a kontroverzní situace) radím ti mlčet, být stranou a tím se "svého skutečného já" nenápadně stranit. Musím tě ale upozornit na hrozící nebezpečí, že tvé skutečné, nepoužívané "já" časem zcela otupí a zahyne. 

3. Nevíš to a je ti to jedno
No. i to je možnost. Ale tebe nechci potkat čoveče. Asi z tebe moc moudra nevypadne. Možná asi ani charakteru ne. A to mně děsí.

4. Nevíš to, ale hledáš to
Hledej. A až to najdeš, tak se rozhodni. 

Jaká je moje volba? Jasně - být sám sebou tak, jak je to jenom možné. Protože vždycky to možné není, obklopovat se lidmi, v jejichž společnosti to možné je. Vyhledávat je a vyhledávat jejich společnost. Protože být někým, koho ve mně očekává okolí, mne neumí uspokojit. Protože mám páteř a vždycky se k ní budu hlásit, i když se to možná někomu dvakrát nelíbí. Protože nechci aby mé skutečné já zahynulo. 

A tím je vyvrácena i teoretická hrozba toho, že bych si snad odporovala. Chcete být úspěšní? Jedním z bodů které tomu pomohou, je být sám sebou. Protože úspěšné nejsou davy, ale spíše menšina jedinců, kteří se "odvážili mít odvahu". Chcete být sami sebou? Budu vám fandit. Ale nevěřte, že vám v tom bude fandit svět.

Be happy!
E.F.






Žádné komentáře:

Okomentovat